Aš turiu automobilį

Saugus automobilis – pagrindinės automobilių saugos sistemos

Kurio autorius 25/04/2018

Visi mes norime turėti saugų automobilį. Juk mūsų ir mūsų artimųjų sveikata ir gyvybė neįkainojami. Šį poreikį vis veiksmingiau stengiasi patenkinti auto koncernai. Gali susidaryti įspūdis, kad saugumo didinimo lauke šiandien vyksta intensyviausios kovos. Taigi pažvelkite, ką mums siūlo inžinieriai.

 

Saugus automobilis – tai ne tik naujausia elektronika!

Įsivaizduodami saugų automobilį, omenyje turime naujausius (ir brangiausius!) technologijos pasiekimus. Tuo metu pagrindinės saugaus automobilio savybės nesikeičia jau daug metų. Pirmoji iš jų yra atitinkama konstrukcija.

Kėbulo konstrukcija atlieka pagrindinį vaidmenį įvykio metu. Kai kurios transporto priemonės konstrukcijos dalys turi būti tvirtos kaip tanke, kitos – lankstytis it armonikėlė. Pavyzdys – susidūrimo atveju variklis turi „įkristi“ po keleivių kabina, o pedalai slinktis ne vairuotojo kojų, tik automobilio kapoto link.

Tačiau tinkama automobilio konstrukcija turi ne tik saugoti mus susidrūtimo atveju, bet ir mažinti jo riziką. Šią funkciją atlieka kad ir dideli langai bei veidrodėliai, siauri stulpeliai, kurie mums neriboja vaizdo. Kitas svarbus aspektas – tinkamai išdėstyti radijo, oro kondicionieriaus ir kitų sistemų valdymo mygtukai. Važiuojant visas dėmesys turi būti sutelktas ties keliu, o ne mygtukų paieška.

Saugus automobilis – tai taip pat automobilis, kuriame daug oro pagalvių. Šiuo klausimu bendroji taisyklė gerokai pasikeitė. Kuo daugiau oro pagalvių, tuo geriau. Transporto priemonės įrangos sąraše ieškokite ne tik tradicinių priekinių pagalvių. Labai praverčia veidą bei galvą apsaugančios šoninės pagalvės, kojas bei kelius apsaugančios pagalvės, taip pat pagalvės, kurios įvykio metu atitinkamai palaiko klubus. Paieškokite ir pagalvių, kurios apsaugo pėsčiuosius ir mažina partrenkimo pasekmes.

Mūsų laikais saugiame automobilyje turi būti įrengta ABS sistema arba pažangesnis jos plėtinys. ABS (Anti-Lock Braking System) užduotis – padėti vairuotojui neprarasti automobilio valdymo, kai automobilis pradeda čiuožti stabdant, ir sumažinti stabdymo kelią. Už transporto priemonės stabilumą atsako ESP (elektroninė stabilizavimo programa) sistema.

Tokios yra pagrindinės saugos sistemos. Minėtų standartų atitikimo turėtume tikėtis ne tik iš naujų, bet ir iš naudotų automobilių. O ką gi siūlo nauji, ką tik gamyklą palikę automobiliai? Mūsų lūkesčių sąrašas gali būti tikrai ilgas!

Saugiame automobilyje įrengiamos pagalbinės sistemos

Adaptyvi pastovaus greičio palaikymo sistema pastebimai didina saugumą važiuojant automagistrale. Sistema ne tik palaiko nustatytą greitį, bet ir išlaiko reikiamą atstumą iki prieš mus važiuojančios transporto priemonės. Tai reiškia, kad tai transporto priemonei sumažinus greitį, mūsų automobilis turi sureaguoti lygiai taip pat.

Adaptyvi pastovaus greičio palaikymo sistema geriausiai pasitvirtina kartu su eismo juostos laikymosi kontrolės sistema, kuri leidžia mūsų automobiliui važiuoti posūkius be mūsų pastangų. Taigi vairuotojas, važiuojantis ilgas automagistralės atkarpas, gali pasijusti kaip keleivis.

Tačiau nėra taip, kad mūsų automobilis leis mums nutolti mintimis nuo kelio. Mūsų laikais saugus automobilis turi sistemą, kuri aptinka nuovargį ir mato vairuotojo koncentracijos stoką. Prireikus, ji skleidžia šviesos ir garso signalus. Tai eilinė automagistralėse nepaprastai naudinga sistema.

Žinoma, didžiausi pavojai mūsų stūkso ne automagistralėje, o mieste. Būtent čia auto inžinieriai turi daugiausia galimybių pasireikšti. Ir reikia pripažinti, kad iki šiol jie puikiai išnaudoja šias galimybes.

Stabdymas ir parkavimasis

Naujuose automobiliuose vis dažniau standartinė įranga apima automatinio stabdymo sistemą, kartais ji suderinta su pavojų aptikimo mechanizmu. Jei kartais pražiopsotume tai, kad prieš mus važiuojanti transporto priemonė sustojo, mūsų automobilis pats įjungs stabdį. Tas pats atsitiks, į važiuojamąją dalį įžengus pėsčiajam arba gyvūnui. Automatinio stabdymo sistemos vystomos taip pat, kad padėtų važiuoti spūstyse. Automobilis su tokia sistema pats juda iš vietos ir stabdo sankryžoje susidariusioje transporto priemonių eilėje.

Labai padeda išvengti susidūrimų ir dūžių parkavimo sistemos (taip pat automobiliuose su priekabomis!). Mūsų naujas automobilis vis dažniau pasistatys tiesiog pats. O štai kai jau judėsime iš aikštelės, disponuosime ne tik atbulinio vaizdo kameros, bet ir 360 laipsnių vaizdu. Jis padeda įvertinti situaciją iš visų automobilio pusių, kai kuriuose modeliuose gali net „virtualiai“ užmesti akį į tai, kas vyksta gatvėje.

Saugiame automobilyje vietoj įprastų žibintų bus įrengti adaptyvūs. Jie automatiškai perjungs trumpąsias šviesas į ilgąsias, važiuojant užmiestyje. Be to, jie apšvies ir kelkraščius, kad mes laiku pastebėtume ties keliu judančius pėsčiuosius ir gyvūnus.

Vis dažniau naudojamas sprendimas – permatomas ekranas. Vairuotojui nereikia nukreipti akių nuo kelio, kad pamatytų į navigacijos sistemą ar greičio matuoklį. Svarbiausia informacija pateikiama… ant priekinio lango nedidelių, permatomų pranešimų forma. Tarp jų netrūksta, žinoma, informacijos apie greičio apribojimus, kurią mūsų automobilis automatiškai nuskaito nuo kelio ženklų.

Rytojaus automobilis

Skaitant sistemų, kurios turėtų būti įdiegtos saugiame automobilyje, sąrašą, susidaro įspūdis, kad sugalvota ir įdiegta jau viskas, kas tik įmanoma. O štai saugumą didinančios įrangos, kuri dar laukia įdiegimo, sąrašas gana ilgas. Jį sudaro:

  • Su uždegimu suderintas alkotesteris, kuris neleis įjungti variklio, jei iškvepiamame ore aptinka alkoholio;
  • Patikima ryšio su kelio pagalba sistema, kuri leidžia automatiškai arba pačiam iškviesti atitinkamas gelbėjimo tarnybas. Ji bus privaloma ES naujuose automobiliuose nuo 2018 m. kovo!;
  • V2X sistemos, kurios leis automobiliams palaikyti tarpusavio ryšį (!) ir ryšį su kelio infrastruktūra. Taigi šviesos signalizavimo sistema siųs mūsų transporto priemonei pranešimą apie tai, per kiek laiko užsidegs žalias šviesoforo signalas. Iš kitų transporto priemonių mūsų automobilis gaus informaciją apie tai, kad įjungtas avarinis stabdymas, kuris sukels kelyje netikėtą situaciją.

Žinoma, šio inovacijų kelio pabaigoje yra visiškai autonominės transporto priemonės. Vairuotojas jose bus tik keleivis, kuris prireikus galės perimti automobilio kontrolę. Masinis autonominių transporto priemonių važiavimas keliais – tai visgi keliolikos ar net kelių dešimčių metų perspektyva.

Suma komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *