Aš turiu automobilį

Netinkamos variklio alyvos naudojimo požymiai (kas nutinka tokiu atveju?)

Kurio autorius 18/09/2019

Alyva tiesiog gyvybiškai svarbi jūsų automobilio varikliui, be jos transporto priemonė paprasčiausiai neveiktų. Variklio alyva apsaugo jūsų automobilio variklį, sutepdama jo dalis, ir taip sumažina įkaitimą bei trintį – du didžiausius variklio komponentų priešus.

Įprastai naudojama alyva suyra ir užsiteršia, todėl labai svarbu laikytis gamintojo rekomenduotų jos keitimo intervalų ir keičiant pasirinkti tinkamą produktą. Tad kas gi atsitiks, jei į savo automobilį įpilsite netinkamos alyvos?

Variklio alyvos klasifikacija

JAV lengvųjų automobilių variklių alyvos savybių vertinimo standartus nustato Amerikos naftos institutas (API). Laikui bėgant transporto priemonėse naudojama alyva keitėsi, taigi automobiliams, kurie buvo pagaminti, pavyzdžiui, XX a. trečiajame, šeštajame ar aštuntajame dešimtmečiuose, reikia kitokios sudėties variklio alyvos. Dėl šios priežasties egzistuoja skirtingos variklių alyvos kategorijos, kurių ateityje, tikriausiai, atsiras dar daugiau.

Benzininiai varikliai

Naujausia šiuolaikiniams benzininiams varikliams tinkamos alyvos kategorija SN PLUS buvo įvesta 2018 m. Taigi naujų automobilių (pagamintų 2019 m. ir vėliau, priklausomai nuo to, kada jūs skaitote šį straipsnį) savininkai turėtų įsitikinti, kad ant „API rato“ (žr. iliustracijas), kuris pavaizduotas ant visų alyvos butelių, būtų nurodyta būtent minėta kategorija.

Senesniems automobiliams (pagamintiems 2018 m. ir anksčiau) taip pat galite naudoti SN PLUS kategorijos variklių alyvą, tačiau galite rinktis ir senesnes kategorijas priklausomai nuo to, kada jūsų automobilis buvo pagamintas. Minėtos kategorijos apibūdintos tolesnėje lentelėje.

Kategorija Automobilio pagaminimo metai Būsena
SN PLUS Naudojama naujausių ir senesnių automobilių benzininiuose varikliuose Dabartinė
SN Tinka naudoti 2018 m. pagamintų ir senesnių automobilių benzininiuose varikliuose Dabartinė
SM Tinka naudoti 2011 m. pagamintų ir senesnių automobilių benzininiuose varikliuose Dabartinė
SL Tinka naudoti 2004 m. pagamintų ir senesnių automobilių benzininiuose varikliuose Dabartinė
SJ Tinka naudoti 2001 m. pagamintų ir senesnių automobilių benzininiuose varikliuose Dabartinė
SH Nenaudokite po 1996 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi
SG Nenaudokite po 1993 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi
SF Nenaudokite po 1988 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi
SE Nenaudokite po 1979 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi
SD Nenaudokite po 1971 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi
SC Nenaudokite po 1967 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi
SB Nenaudokite po 1951 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi
SA Nenaudokite po 1930 m. pagamintuose automobiliuose. Pasenusi

Taigi bet kokia jūsų šiuo metu įsigyjama alyva turės prilygti tokiems ankstesniems standartams kaip SG, SF, SJ, SL, ir SM arba juos viršyti. Informacijos apie savo automobiliui tinkamą variklio alyvą ieškokite automobilio savininko vadove ir įsidėmėkite bent dvi jūsų automobilio varikliui tinkamas tikslias specifikacijas.

Alyvą rinkitės ne tik pagal prekės ženklą. Jūsų automobilio naudotojo vadove gali būti rekomenduojama alyva, kuri, pavyzdžiui, „turi atitikti API SN standartą“.

Dyzeliniai varikliai

Transporto priemonėse su dyzeliniais varikliais naudojamai alyvai taikoma atskira klasifikacija. Ši klasifikacija kur kas painesnė, tačiau Amerikos naftos institutas gerai ją paaiškina. Taigi kol laikysitės savo lengvojo automobilio ar sunkvežimio savininko vadove pateiktų rekomendacijų, problemų dėl to nekils.

Alyvos klampa

Variklių alyva turi neprarasti savo savybių esant įvairiai temperatūrai ir slėgiui. Pavyzdžiui, transporto priemonės turi tinkamai veikti ir šaltu žiemos oru, ir karštą vasarą.

Šaltuoju metu laiku alyva teka sunkiau, o šiltuoju – lengviau. Be to, jeigu velkate sunkų krovinį, alyvai tenka dar daugiau darbo. Apskaičiuotas alyvos pasipriešinimas tekėjimui ir vadinamas klampa.

Klampos standartų skaitinius kodus nustato Automobilių inžinierių draugija (SAE). Variklių alyvos klampa gali būti žymima, pavyzdžiui, 5W-20, 10W-30 ir 20W-50.

Žema temperatūra

Pirmasis skaičius, einantis prieš raidę W, rodo alyvos tirštumą žemoje temperatūroje, o W raidė reiškia žiemą. Kuo šis skaičius mažesnis, tuo alyva skystesnė. Kadangi žemoje temperatūroje skystesnė alyva pranašesnė už tirštą, Mičigane žiemą geriau naudoti alyvą, pažymėtą kodu 5W-20, o ne 20W-50.

Aukšta temperatūra

Antrasis kodo skaičius reiškia alyvos tirštumą įprastoje darbinėje temperatūroje. Kuo šis skaičius didesnis, tuo alyva tirštesnė. Sunkiomis eksploatacijos sąlygomis tirštesnė alyva geriau apsaugo variklio dalis negu skystesnė. Tad pavyzdžiui, jeigu važinėjate Arizonoje vidurvasarį, 20W-50 klampos alyva geriau apsaugos jūsų automobilio variklį negu alyva, kurios klampa 5W-20.

Žinoma, rinkdamiesi, kokios klampos alyvą turėtumėte naudoti savo transporto priemonėje, visada turėtumėte vadovautis gamintojo rekomendacijomis.

Dabar, kai jau susipažinote su pagrindiniais dalykais apie variklių alyvą, nurodysime kelis požymius, kurie gali liudyti apie tai, kad į savo automobilį atsitiktinai įpylėte netinkamos alyvos.

Netinkamos alyvos naudojimo požymiai

1 požymis. Automobilį sunku užvesti šaltu oru

Jeigu atšalusios alyvos klampa per didelė (alyva per tiršta), jums gali nepavykti paleisti automobilio, kai lauke labai šalta. Šiuo atveju alyva tiesiog per tiršta, kad tinkamai suteptų visas judamąsias dalis, todėl bandant užvesti automobilį susidaro per didelis pasipriešinimas.

2 požymis. Alyvos protėkis

Jeigu naudojate sintetinę alyvą senesniame arba daug nuvažiavusiame automobilyje, gali atsirasti nedidelių alyvos protėkių, kurių nebūtų naudojant įprastą variklių alyvą. Taip atsitinka dėl kitokių sintetinės alyvos takumo savybių, kurių neturi tradicinė alyva ir dėl kurių sintetinė alyva prasiskverbia pro mažesnes kiaurymes negu įprasta.

Nors tokiais atvejais naudodami sintetinę alyvą automobiliui tikriausiai nepakenksite, galite pastebėti alyvos lašus ant garažo grindų arba važiuodami justi degėsių kvapą. Be to, kadangi alyva lėtai prateka, turite labai atidžiai stebėti jos lygį ir prireikus papildyti.

Kitą kartą keičiant alyvą, rekomenduojama grįžti prie įprastos alyvos. Kai kurioms transporto priemonėms sintetinė alyva paprasčiausiai netinka.

3 požymis. Degančios alyvos kvapas

Jeigu įkaitusios variklio alyvos klampa nepakankama, alyva ekstremaliomis (ypač karštomis) sąlygomis gali pradėti skaidytis ir tinkamai nebesuteps variklio dalių, o ims degti. Laikui bėgant dėl to susidariusi per didelė metalinių komponentų trintis gali pakenkti varikliui.

Be to, degančios alyvos kvapą galite justi ir tada, jeigu naudojate sintetinę alyvą, kuri prateka (kaip buvo aprašyta anksčiau).

4 požymis. Didelės degalų sąnaudos

Jeigu naudosite jūsų automobiliui ir vairavimo sąlygoms per tirštą alyvą, tikriausiai nukentės degalų ekonomija. Taip yra todėl, kad tirštesnė alyva padidina tokių judamųjų dalių kaip stūmokliai pasipriešinimą. Nors jūsų variklis bus apsaugotas, tai vyks dažnesnių apsilankymų degalinėje sąskaita.

Šią problemą galite išspręsti pasirinkę šiek tiek skystesnę alyvą (pavyzdžiui, nuo 20W-50 perėję prie 10W-30).

5 požymis. Šaltu oru variklis „tiksi“

Jeigu naudojate jūsų automobiliui ir vairavimo sąlygoms per skystą alyvą, galite išgirsti iš variklio sklindanti tiksintį garsą. Paprastai jis būna garsesnis užvedus variklį, o šiek tiek pavažiavus palaipsniui mažėja.

Taip yra todėl, kad dėl netinkamos variklio alyvos klampos, ji prastai padengia ir sutepa visas variklio dalis. Taigi jūs girdite, kaip metaliniai komponentai, pavyzdžiui, vožtuvai ir vožtuvų kėlikliai, daužosi į kitas metalines dalis. Problemą galima išspręsti laikinai pasirinkus kitokios klampos alyvą.

Sintetinės alyvos sumaišymas su įprasta variklio alyva

Jeigu į sintetinę alyvą savo automobilio variklyje atsitiktinai įpylėte įprastos alyvos (arba atvirkščiai), galite dėl to nesijaudinti. Vienintelė priežastis, kodėl nereikėtų to daryti, yra tai, kad sintetinė alyva brangi, o sumaišę dvi skirtingas alyvos rūšis tiesiog negalėsite pasinaudoti sintetinės alyvos privalumais, nes įprasta alyva juos užgoš.

Kitą kartą keisdami alyvą tiesiog pasirinkite kurią nors vieną rūšį. Nemaišykite jų.

Skirtingos klampos alyvos sumaišymas

Ar turėtumėte nerimauti, jeigu papildydami alyvos variklyje į tirštesnę alyvą (kurios klampa, pavyzdžiui, 20W-50) įpylėte skystesnės alyvos (pavyzdžiui, 10W-30)? Daugeliui atveju jaudintis nėra ko. Sumaišius skirtingos klampos alyvą, šis rodiklis taip pat susimaišo. Svarbu, kad pernelyg nenutoltumėte nuo automobilio gamintojo rekomenduojamos alyvos klampos.

Skirtingų gamintojų alyvos sumaišymas

Nors maišyti skirtingų prekės ženklų alyvos (pavyzdžiui, „Valvoline“, „Castrol“, „Mobil 1“, „Amsoil“ ir pan.) nerekomenduojama, tai nepadarys žalos jūsų automobilio varikliui. Svarbu, kad jos klampa būtų panaši.

Kadangi skirtingų gamintojų siūlomoje alyvoje yra skirtingų priedų, galite prarasti kurių nors pranašumus, nes atskiesite ją kito prekės ženklo alyva, kurioje tokių priedų nėra. Tai nedidelė bėda, visgi kitą kartą keisdami alyvą laikykitės vieno prekės ženklo.

Kaip išvengti problemų…

Jeigu vis dar abejojate, kokios rūšies, klampos ar svorio alyvą naudoti, informacijos ieškokite automobilio savininko vadove – juk jūsų automobilio gamintojas tai gali pasakyti geriausiai. Jei gyvenate ypač karštame ar šaltame klimate, jums gali tekti rinktis kiek tirštesnę ar skystesnę alyvą nei nurodyta, tačiau daugumai automobilių savininkų pakanka laikytis rekomendacijų.

Suma komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *